3. mars 2007

Sunshine Reggae

Da var Droneland vel fremme i Cape Town. Noen første observasjoner er vel at mange av skillelinjene fra apartheid-tiden henger igjen. Ble f.eks litt satt ut da hun som gjør rent hos kameraten min som jeg bor hos, kaller ham for "master". Han liker det ikke spesielt og har forsøkt å venne henne av med dette. Men slike ting tar tid. Antakeligvis vil det ta en generasjon for disse skillene å forsvinne. I verste fall enda lengre.

På avisfronten - er man nyhetsjunkie så er man nyhetsjunkie (dessuten fikk jeg en bunke lokale aviser på South African Airways, som jeg fløy med og som kan anbefales) - kan man trygt si at sør-afrikanske aviser henger igjen i fortiden. Kun gammeldagse broadsheets med layout som man ville kalt traust selv på 80-tallets i Norge.

Den første sør-afrikanske homsen jeg traff var på flyturen. Like hello, seff var en av flyvertene (om ikke flere) gay. Spesielt fascinerende dog da dette var en middelaldrende fyr med Elton John-parykk...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallaisen Sverre! Altså, jeg mener, de vokser ikke på trær lenger de menneskene som er villig til å titulere folk med betegnelsen "master"...så hvorfor i alle dager venne seg av med det?! kjære vene! det finnes viktigere måter å bekjempe kolonialismens senskadet på!