31. aug. 2008

Amoralsk fotball

Den britiske komikeren Russell Brand er kanskje et husholdningsnavn på de britiske øyer, selv om han nå også har fått skåret seg ut en liten nisje internasjonalt etter at han overbeviste i den nerdete komedien Forgetting Sarah Marshall, som for tiden går på norske kinoer. Så stor er han dog i UK at the Guardian for lenge siden gav mannen en egen fotballspalte, som er tilbake på trykk f.o.m. denne helgen etter at spalten måtte vente til OL var over – noe han nevner i tekstens åpningsparagraf. Bedre blir det dog når han går inn på hvorfor han liker fotball: Fordi det er en fullstendig amoralsk greie og fortsetter så her:

"(...) the game is entirely governed by sponsorship, agents and roasting - of course it is. How could our national game not reflect our national character? They say societies get the government they deserve and perhaps we get the sport we deserve too (...)"

1 kommentar:

Anonym sa...

Fornøyelig type. Burde hatt slike kommentatorer i norske medier også.
Desverre går norske sportsjournalister i flokk, og beiter i den samme floskel-krybba. Fotballen
er etter min mening i ferd med å råtne på rot. Les gjerne min blogg om fotballens tvilsomme rollemodeller på
www.sevallson.blogspot.com