2. mars 2010

En gave til høyresiden

Riktignok er det en måneds tid siden dette intervjuet med Kristelig Folkepartis nestleder Inger Lise Hansen stod på trykk, men siden dengang har mye skjedd. Partiet har i flere meningsmålinger falt under sperregrensen (o glede!) og eks-partileder Valgard Svarstad Haugland har tatt til orde for at KrF må gå i regjering med Arbeiderpartiet. Like hello?

Herlig ironisk er det når Hansen i intervjuets første setning sier at «Jeg tror vi må forandre oss for ikke å lide samme skjebne som Venstre» før hun drar hele partiets verdigrunnlag gjennom sølen. Ny Israel-politikk? Check. Ja til homoekteskap? Check. Lefling med sosialistene? Check. Jeez, hvilken planet kommer damen fra? Og så lurer partiet på hvorfor grunnfjellet flykter rett inn i armene til Erna og Siv?

Droneland holdt på å skrive «de ventende armene til Erna og Siv», inntil han kom til å tenke på at dette jo slett ikke var forventet. Ingen hadde trodd at KrFs nye nestleder skulle skyte seg selv og partiet i foten på denne måten. Vi som ønsker denne utviklingen velkommen kan også glede oss over at media så til de grader har kastet seg over KrFs nye kronprinsesse og gitt henne all den politisk korrekte oppmerksomhet som norsk venstrevridd presse har å by på. Så kan sofaradikalerne (som ikke stemmer KrF under noen omstendigheter) sitte og klø seg i hodet når KrF-velgere flest stemmer med føttene – ut av partiet! La oss håpe Hansen fortsetter å være darlingen til venstrepressen. Og la oss for all del håpe at hun fortsetter i KrF-ledelsen sånn at partiet begynner å slåss med Venstre om de samme velgerne og at de to partiene slik kannibaliserer hverandre.

Etter at Venstre falt under sperregrensen ved sist valg og de nye målingene viser at KrF kan lide samme skjebne, åpner det seg et interessant scenario i norsk politikk. Nemlig at velgerne får et klart alternativ mellom høyre og venstre, uten et brysomt sentrum. Tross alt har jo ikke sentrumspartiene bidratt med annet enn fordyrende særtiltak i norsk politikk.

I klartekst ville dette bety at Norge nærmer seg malen i Europa, der velgerne lenge har flokket seg til partier som tar klarere standpunkt. Vårt naboland Danmark er et godt eksempel i så henseende, der velgerne belønner partier som tar standpunkt mellom blokkene. Vil du ha en høyreregjering eller vil du ha en venstreregjering? Det er slutt på Ole Brumm-politikken der vi tror at vi kan si ja takk til både frihet og trygghet. Danske tilstander i norsk politikk? Bring it on!

Droneland er faktisk begynt å bli optimist med tanke på stortingsvalget 2013. Som det heter i god valley girl-slang: Who'da thunk?


4 kommentarer:

Jan Nordstrøm sa...

Jeg forstår at Droneland ikke har beveget sg så langt fra sitt opprinnelige ståsted. Jeg blir ikke lei meg hvis Krf forsvinner fra arenaen, men de er trist at vi har så få seriøse alternativer. Høyre og Frp kan ikke styre landet inn i fremtiden. Det de kan er å forholde seg til fortiden,men den ef som kjent akkurat det - fortid!

droneland sa...

Mitt anti-KrF-standpunkt har vel vært rimelig konstant hele tiden. Det er vanskelig å like et parti som blander religion inn i politikken.

Mer generelt føler jeg vel egentlig at jeg har brukt altfor mye tid de siste årene på å degge med forfengelige folk og brustne egoer i media og kulturlivet. Folk som tror de tenker stort og liker å fortelle seg selv (og andre) at de er åpne og tolerante, men som viser seg å være ekstremt selvopptatte og smålige når man skraper av den øverste lakken.

Ville ikke blitt lei meg om de fleste som skriver kommentarer i norske medier fant ut hvor lite det de skriver egentlig betyr for velgere flest. Jeg tror nemlig ikke at alle disse kommentatorene har så mye makt. Noe som senest viste seg da BT la breisiden til med støtte til Lars Sponheim i sist valgkamp. Vel, ble han gjenvalgt? Nei, ikke engang med drahjelp av fanklubben i Vestlandets storavis.

Jan Nordstrøm sa...

Går det an å få rettet opp skrivefeil? Jeg ble litt overrasket over flere ortografiske feil, jeg har jo til og med fått meg nye briller ,men som seriøs norsklærer kan jeg ikke la disse bli stående til evig tid! Kan Droneland foreta en aldri så liten korrektur, ikke på innholdet, men på rettskrivingen! Takk!

droneland sa...

Iblant danser fingrene raskt over tastaturet og det er ikke alltid at den kjappe rettlesningen etterpå fanger opp alle tastefeil. Rettet just opp «avholdet» til det korrekte «avholdte» i min post om hopp, Caravaggio og kunstløp fordi jeg tilfeldigvis spottet dette. Men jeg tror nok at de fleste som leste dette før korrigeringen skjønte at vi snakket om en ren tastefeil. Og noen feil vil nok bare bli stående til evig tid, rett og slett fordi jeg ikke kan gå gjennom hele bloggen i utide. Ergerlig ja, men sånn er det bare.