20. mars 2009

Flukten til velstand

Droneland husker fortsatt en britisk-amerikanske samproduksjonen «El Norte» (1983) som en liten perle innen film om mennesker fra før som forsøker å ta seg til de rike landene i nord. I dette tilfellet et eksempel på mennesker som vil ta seg fra Latin-Amerika til USA. Senere er det kommet en rekke klisjéfilmer på temaet, som gjør at man begynner å lure på om dette er en genre som vil forbli i klisjeenes vold heller enn å utfordre både filmmediet og publikum i større grad. I forbindelse med den tidvis småfine filmen «Sin Nombre» påpeker NYT korrekt følgende:

«What keeps the movie from tipping into full-blown exploitation like «City of God», which turns third-world misery into art-house thrills, is Mr. Fukunaga’s sincerity. What keeps you watching is his superb eye. Working with his cinematographer, Adriano Goldman, he fills in the cracks of his story with moments of beauty — children tossing oranges up to the train, Casper sleeping under a canopy of trees — that make you want to see what comes next.»