5. sep. 2007

Smått er godt?

Den canadiske fritenkeren Don Tapscott og hans medforfatter Anthony Williams mener at fremtiden er liten. Eller i hvert fall at store selskap ikke har en fremtid. Dette er påstanden han fremmer og drøfter i boken Wikinomics som på typisk nord-amerikansk akademiker-vis har undertittelen: How Mass Collaboration Changes Everything. Oppi alle påstandene om at networking og citizen journalism bare er så 2006, er det klart at mannen har noen gode poenger - slik eksemplene om gullgraverne i Goldcorp, MC-produsentene i Kina og Lego Mindstorms viser. (Og han kunne gjerne nevnt BMWs bruk av nettet for å gi brukerne en mulighet til å forbedre produsentens biler og forme fremtidens kjøretøy.) Midt oppi alle poengene om at i fremtiden vil profesjonelle ta seg betalt for å tilby sine tjenester, er det dog én svakhet - nemlig at det antakeligvis alltid vil finnes noen med kunnskap om et bestemt tema som vil selge seg billig (og iblant gratis), unntaket vil være der hvor smarte hjerne organiserer seg.

Ingen kommentarer: